Upwork Indonesia FAQ

upwork

I keep seeing people asking the same thing in Upwork Indonesia group (formerly Odesk Indonesia). So I decided to write this FAQ so that I don’t have to rewrite the same thing every time (while hopefully also increase my website popularity 😁).

This post will be bilingual as I expect the primary reader will be Indonesian. I will also keep updating this post as I found new repetitive question.


Q: My profile is rejected. What can I do to get approved?
A: If Upwork hasn’t approved your profile, it means either your profile wasn’t representing yourself or they don’t have (enough) jobs for you. So complete profile 100% (overview, project/portfolio, education/certification, experience, social media .etc), select unique category and skills, learn uncommon in-demand skills
Q: Profil saya ditolak. Bagaimana caranya supaya bisa diterima?
A: Jika Upwork belum menerima profil Anda, kemungkinannya adalah antara profil Anda belum merepresentasikan diri Anda dengan baik atau mereka belum mempunyai (cukup) pekerjaan untuk Anda. Lengkapi profil 100% (overview, project/portfolio, education/certification, experience, social media .dst), pilih kategori dan skill yang unik, pelajari skill yang unik dan banyak dicari di Upwork


Q: What are the most demanded skills by customer in Upwork?
A: Check the regular report by Upwork. Based on the latest report when this post was made, the top 10 most demanded skills are: .NET Core, TypeScript, Landing pages, eBooks, Android, Electronic design, Presentation, Sketch, Research, Technical recruiter
Q: Keahlian apa yang paling banyak dicari di Upwork?
A: Silahkan cek laporan yang dirilis Upwork secara berkala. Berdasarkan laporan terakhir saat artikel ini ditulis, 10 keahlian yang paling banyak dicari di Upwork adalah: .NET Core, TypeScript, Landing pages, eBooks, Android, Electronic design, Presentation, Sketch, Research, Technical recruiter


Q: My payment status is PENDING. When will it be in my balance?
A: For hourly contract, your payment will be in your balance after 10 days (assuming there is no dispute from client). As for fixed contract, it will be 5 days after the client approves your milestone. Check here for further details
Q: Status pembayaran saya PENDING. Kapan akan masuk ke balance saya?
A: Untuk hourly contract, pembayaran akan masuk ke balance Upwork dalam waktu 10 hari (jika tidak tidak ada masalah dengan klien). Sedangkan untuk fixed contract, pembayaran akan masuk 5 hari setelah klien menyetujui milestone Anda. Cek di sini untuk informasi lebih detail


Q: Can I purchase Connect/Plus Membership using local bank transfer or debit card in Indonesia?
A: Yes, but only Jenius debit card is currently accepted. If you don’t have it, you need to use credit card. You can try to buy and use Paypal balance but it is not recommended as Paypal often considers it suspicious
Q: Saya ingin membeli Connect/Plus dengan cara transfer atau debit. Apakah bisa?
A: Bisa, tapi hanya kartu debit Jenius yang diterima. Jika tidak ada, pilihan Anda hanya menggunakan kartu kredit. Anda mungkin bisa membeli dan menggunakan balance Paypal tapi saya kurang menyarankan karena Paypal sering menganggap itu transaksi mencurigakan


Q: Which withdrawal method is the most profitable for Indonesian bank?
A: Transferwise is the most profitable so far. Mainly due to its exchange rate which is more competitive than Paypal or direct wire transfer. You can find articles about it all over the internet. By the way, if you register through my referral link above, you will get waiver for first £500 international transfer! 💸
Q: Cara penarikan uang (withdrawal) mana yang paling menguntungkan?
A: Sejauh ini Transferwise yang memberikan rupiah paling banyak. Alasan utamanya adalah kurs penukaran yang jauh lebih kompetitif dibanding Paypal atau direct wire transfer. Anda bisa menemukan banyak artikel tentang ini di internet. Oh ya, jika Anda mendaftar menggunakan referral link saya di atas, Anda akan mendapatkan gratis biaya transfer untuk £500 pertama
💸


Q: How to add Transferwise as my withdrawal method?
A: First, obtain a US bank account details from Transferwise: login to Transferwise (or register for free), apply for a Borderless Account (deposit and document verification required), and open USD balance. Once successful, you will obtain US bank account details: Account Holder, Routing Number and Account Number. Next, add new withdrawal method in Upwork: login to Upwork, go to Settings > Get Paid > Add Method, select “Direct to U.S. Bank (USD)” as method, fill in the details from Transferwise USD balance (Account Holder, Routing Number and Account Number), select “Individual Checking” as Account Type. Save and wait around 3 days for verification
Q: Bagaimana cara menambah Transferwise sebagai metode penarikan saldo?
A: Pertama, dapatkan akun bank Amerika Serikat (US) dari Transferwise: login ke Transferwise (atau daftar secara gratis), ajukan pembuatan Borderless Account (dibutuhkan deposit dana dan verifikasi dokumen), kemudian buka saldo (balance) USD. Setelah berhasil Anda akan memperoleh data akun bank US di antaranya: Account Holder, Routing Number dan Account Number. Setelah itu, tambahkan metode penarikan (withdrawal method) di Upwork: login ke Upwork, buka Settings > Get Paid > Add Method, pilih “Direct to U.S. Bank (USD)“, isikan data akun Bank US dari Transferwise (Account Holder, Routing Number and Account Number), pilih Account Type “Individual Checking“. Simpan dan tunggu sekitar 3 hari untuk verifikasi.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Lintang Sunu
5 months ago

Terima kasih informasinya gan. Saya sudah berhasil verifikasi dokumen di Transferwise dan selanjutnya diminta deposit dana, tetapi bank lokal tidak mendukung dan saya tidak memiliki kartu kredit. Apakah saya menggunakan VCC yang saya beli?

Lintang Sunu
5 months ago

Terima kasih Gan Yohanes. Selama ini saya selalu menerima pembayaran via PayPal, dan baru tahu kalau menerima pembayaran via Transferwise. Saya tahu rate Transferwise lebih tinggi dibandingkan PayPal karena ada klien langsung saya di Singapura yang membayar via Transferwise. Sekali lagi terima kasih informasinya ya, Gan. Berarti saya harus mengajukan rekening Genius. Sukses selalu Gan Yohanes.